Søgemaskineoptimering – vigtigere end nogensinde?

Var du klar over, 93 % procent af brugernes online eventyr starter med en søgning?

Brugeren går til en søgemaskine (typisk Google efterfulgt af Bing, der stadig har en lille andel af brugerne), hvorfra de skriver en søgesætning eller et ord.

Sætningen eller ordet er typisk det, vi betragter som keywords. Altså det eller de nøgleord, man ønsker at blive fundet på i søgemaskinen. Men der er enorm konkurrence om at komme på side et i søgemaskinerne, for det er nemlig her ”guldet gemmer sig”. Når jeg skriver det på den måde, så er det fordi, noget nær 90-95 % af brugerne finder det de søger på første side af Google. Og helt logisk vælger mange at klikke på den første og den bedste mulighed, da der også er en stor grad af troværdighed i at ligge i toppen af Googles søgemaskine. Ser du, Googles mission er at give brugerne de bedste og mest relevante søgeresultater set i forhold til de få ord, brugeren indtaster. For at udvælge de bedste og mest relevante, anvender Google mere end 200 (!) parametre, som de vejer og vurdere en side ud fra.

I dag lever mange af såkaldt søgemaskineoptimering (SEO), men sandheden er, at SEO er en disciplin, der kræver forståelse for rigtig mange forskellige facetter. SEO er fortsat vigtigere end nogensinde før – og konkurrencen er enorm.

Man kan kategorisere SEO i tre underdiscipliner, der er: Teknisk optimering, indhold og links.

Teknisk optimering

Den tekniske optimering består i at gøre din hjemmeside brugervenlig og hurtig – hvilket naturligvis også hører under brugervenlighed, da ingen gider lange ventetider.

Til den tekniske optimering hører det sig også, at man skal forstå, hvordan man anvender tags på tværs af siderne, så de fortæller søgemaskinen om dine emner og temaer på de enkelte sider. Sidst, men ikke mindst, er de interne links også med til at vise søgemaskinen og dine brugere, hvilke sider du har og hvor de finder hjælp til beslægtede emner m.m.

Den teknisk optimering kan være vanskelig, hvis du ikke råder den tekniske forståelse for din hjemmeside og dens opbygning, samt den type struktur, der gør den mest anvendelig for dine brugere.

Da de fleste hjemmesider i dag udvikles i WordPress, kan man ofte slippe godt fra disse dele ved at installere plugins som Yoast SEO, automatisk intern linker og pagespeed moduler.

Yoast SEO plugin gør det let at oprette sitemap og robots fil, samt at udfylde de vigtige title og meta beskrivelser på alle dine sider. Du kan desuden bruger deres plugin til at udregne en SEO score, der – om end lettere mangelfuld – giver dig et indtryk af, om du er på rette vej.

Den interne linker er nem at opsætte, da du blot beder den reagere og oprette links, når den støder på bestemte ord eller formuleringer. Det bedste er naturligvis at lave sin egen oversigt og følge, men et sådant plugin er en hjælp til at komme i gang.

Sidstnævnte speed-plugins kan hjælpe med at bringe dine indlæsningstider ned, da de spiller en stor rolle i forhold til, om din bruger klikker væk, inden siden overhovedet er indlæst. Samtidig er din sides hastighed også blandt de signaler, som Google tildeler point for, så arbejd med at bringe den ned til et minimum.

Da der findes så mange plugins og moduler til disse tre ting, vil jeg anbefale dig at søge mere information selv. Sørg altid for at vælge et modul, der er anmeldt af mange tilfredse brugere og som er opdateret for nyligt. Sidstnævnte fortæller dig, at det stadig vedligeholdes.

Indhold

Indhold har stor betydning for din succes med SEO. Derfor har du måske også hørt begreber som ”SEO tekster” ude i byen. Sandheden er dog, at der ikke er noget, der hedder ”SEO tekster”. For tekster udelukkende til SEO betyder umiddelbart blot lange tekster, der fyldes med unødvendigheder, for at bringe det totale antal ord op. I virkeligheden skulle du hellere fokusere på, at dit indhold er godt og giver værdi til brugeren! Sæt derfor godt med tid af til dine emner og sørg for at komme i dybden med dem og udforme dit indhold på perfekt dansk. Har du udfordringer med at skrive på korrekt dansk, har jeg desværre ingen gode plugins, der kan hjælpe dig. Alternativet er at bestille en tekstforfatter, der forstår SEO, så du er sikker på at modtage tekster, der giver mening for bruger og søgemaskinen.

Sørg derfor også for, at det er din tekstforfatter, der udfylder de title og meta beskrivelser, jeg nævnte i afsnittet om teknisk optimering. De er nemlig særligt vigtige, og din tekstforfatter skal derfor have blik for disse.

Foruden god tekstforfatning, er det vigtigt, at din side er livlig og giver brugeren lyst til at opholde sig på den. Relevante billeder er derfor et must, og endnu bedre er video! Video fanger hurtigt brugeren og præsentere dine hovedpointer – uden at brugeren skal gøre andet end at klikke play! Men tro ikke, du kan spare teksten af den grund. Google har stadig brug for noget indhold, så den kan matche dine sider med brugerens forespørgsel i søgemaskinen.

Den hellige treenighed er dog tekst, billeder og video – og rammer du rigtigt på alle fronter, kan dette drive dig rigtig, rigtig langt!

Links

Sidste del af søgemaskineoptimeringen, er muligvis også den, de fleste har vanskeligt ved.

For selvom det i princippet er nemt at finde links online, er der enorm forskel på kvaliteten af dem. Nogle er faktisk så udpræget af at være spam, at de kan få din side ført helt ud af søgemaskinen med en straf, mens andre er så gode – og derved også uhyre svære eller meget dyre -at de kan bringe dig helt frem i førerfeltet.

I dag er det vigtigste dog, at dine links varierer typemæssigt, og at den tekst, der udgør dit link, også er naturlig. Eksempelvis ville det være unaturligt, hvis alle dine links kun bestod af dit nøgleord. Ja, faktisk ville Google hurtigt gennemskue dit forsøg på at manipulere dig frem i søgemaskinen og derpå straffe dig.

Den bedste måde at skaffe relevante links på er ved at bevæge dig i de nicher og på de fora, der relaterer sig til dine services. Få lavet links her og undersøg muligheden for at indtage ekspertrollen og gæsteblogge på sider, der har relevans for din.

Har du samarbejdspartnere, så ræk også ud til disse, og hør for muligheden. Eksempelvis kunne det jo være, at du hyrede en tekstforfatter til at skrive dit indhold, og denne person vil sikkert gerne give dig et link fra en kundecase mod en anbefaling.

Det handler med andre ord om at gennemtænke sine muligheder, kende sit netværk OG! Så kan du jo altid Google dig frem til blogs og forummer, hvor der er mulighed for at komme til orde og få lavet et relevant link.

 

Husk endelig, at du ikke skal oprette links til samme side. Sørg for at sprede det ud over din hjemmeside, så både forside og dine vigtigste undersider får opmærksomhed.

Afsluttende ord

Er du blevet helt svimmel af de mange områder, du skal arbejde med? OG er du klar over, at det er et dagligt arbejde at skabe nyt indhold, bygge links og forbedre brugeroplevelsen på dit site?

Ja, det kan være svært at finde tid til det hele. Derfor benytter mange virksomheder også et SEO bureau, der klarer alle dele for dem. Det koster penge, men når man når derind i processen, hvor man begynder at få mange besøg fra søgninger, så vender udgifterne sig hurtigt til indtægter. Og så bliver det sjovt!